Poprosiliśmy Aleksandrę Grünholz, która nagrała właśnie album pod pseudonimem We Will Fail, o to, aby specjalnie dla FYH! rozłożyła Verstörung na czynniki pierwsze. A skoro czytacie ten tekst, wniosek może być tylko jeden: zgodziła się. Dlatego zapraszamy do lektury tego ciekawego tekstu. Naprawdę warto. 

TYTUŁ: Verstörung

Dzień dobry.

Zrobiłam taki album, co ma tytuł Verstörung. W języku polskim  wyraz ten oznacza „zaburzenie”. Album składa się z wielu warstw przeróżnych próbek dźwiękowych. Postanowiłam  wyciągnąć po jednym fragmencie z każdego utworu i nieco o nim opowiedzieć.

„v.01”

Kiedyś znalazłam w sieci nagrania tańców Indian Yaqui z Meksyku – same utwory nie wydały mi się specjalnie ekscytujące, ale traktowane jako materiał, z którego można coś wyciąć – owszem. Dźwięk rozpoczynający album pochodzi właśnie z tych nagrań.

„v.02”

Rozjeżdżanie się albo zsuwanie, takie skojarzenia towarzyszyły pracy nad tym utworem. Pojawiają się w nim m.in. króciutkie fragmenty znalezione w utworze „Ostinato funebre” Heinza Holligera.

„v.03”

Kiedyś mieszkałam przy stadionie piłkarskim w Poznaniu. Wiązało się to z regularnymi przemarszami kibiców i towarzyszącej im policji. W „v.03” wkleiłam fragment wycia wydawanego przez radiowóz, próbujący przejechać przez tłum kibiców.

„v.04”

Próbka z hip-hopowego kawałka. Albo popowego. Przy tak krótkim dźwięku właściwie trudno ustalić źródło. W tle „v.04” na pewno wkleiłam też nieco dźwięków padającego deszczu i urywki jakiegoś niezbyt wesołego filmu.

„v.05”

Jestem dość ostrożna, używając didżejskich efektów przy konstruowaniu utworów, ale w tym wypadku flanger, zmieniający wysokie tony w odbijające się metalowe kuleczki, okazał się być niezastąpiony!     

„v.06”

Akordeon. Dość małego rozmiaru. A w tle dźwięk mechanizmu magnetofonu szpulowego.

„v.07”

Zdezelowana taśma, pocięta i odtwarzana w sposób manualny na głowicy magnetofonu. Nie wiem, w jaki sposób w tym nagraniu pojawiły się dźwięki odrzutowca.

„v.08”

W tym utworze ciekawa dla mnie była zdecydowana zmiana rytmu. Przyznaję, że czasem nie mam pojęcia, w jaki sposób dany dźwięk znalazł się w mojej bibliotece. O tym z „v.08” wiem tylko tyle, że używałam przy nim rejestrator, bo nazwa zawiera charakterystyczne 3 literki pochodzące z urządzenia o nazwie Zoom.

„v.09”

Jest pewien moment, gdy jakość skompresowanego dźwięku zmienia się w dźwięk interesujący. Cały utwór „v.09” zbudowany jest z jakościowo bardzo złych dźwięków.

„v.10”

Stary dyktafon na kasety i zabawa w podchodzenie do głośnika i nagrywanie delikatnych sprzężeń.

„v.11”

Użycie bardzo krótkich, zapętlonych sampli w „v.11” miało budować wrażenie stania w miejscu, niemożliwości ruchu. Fragment wokalu został znaleziony gdzieś wśród kompozycji Johna Cage’a. Polecam „Choral works” tegoż autora – obcowanie z tymi dźwiękami gwarantuje mnóstwo wzruszeń!

„v.12”

Kiedyś słuchałam dużo noise’u. Teraz właściwie tego rodzaju muzyki unikam. Jedyne, co z zamiłowania do ekstremów w utworze „v.06” pozostało, to przybrudzenie partii basów. Reszta dźwięków jest czysta i absolutnie zdyscyplinowana. Ciągle nie mogę pozbyć się wrażenia, że to najbardziej głupkowaty utwór z całego albumu.

„v.13”

Głównym elementem, nad którym się zastanawiałam w tym utworze, jest rytm – próba wejścia w rytm, nadanie porządku pozornie chaotycznym sekwencjom, na przemian z wybijaniem z miarowego pulsu.

Wrzuciłam sampel, który zgrałam kiedyś z taśmy pt. Poznańska orkiestra rozrywkowa. Jego krótkie fragmenty znajdują się w utworze „v.13”, ale cały dźwięk jest tak ładny, że szkoda się nim nie podzielić!

„v.14″

Wiele albumów z muzyką techno powinno zamykać się utworem umożliwiającym wyciszenie. Verstörung tak na prawdę nie jest wydawnictwem z gatunku techno, więc ostatni utwór wcale nie kończy się tak jak powinien.

Nazwa tego sampla to „dajana ross”, choć trudno w to uwierzyć, dźwięk został utworzony z przetworzenia piosenki Diany Ross. Kiedyś miałam na playliście „My world is empty without you”, to musi być to!

We Will Fail postanowiła też rozłożyć całą okładkę na czynniki pierwsze. A oto efekty:

***

AUTOR: We Will Fail
WYTWÓRNIA:
MonotypeRec.

WYDANE: 24 lutego 2014
INFORMACJE O ALBUMIE

%d bloggers like this: