Nowy album bez tajemnic – The Segue opowiadają o swoim wydawnictwie Holograms, który ukazał się pod koniec ubiegłego roku. Zapraszamy do Czynników pierwszych.
Utwory na płytę „Holograms” powstawały prawie 4 lata. Holograms to projekcja, odbicie rzeczywistości chwil i emocji, z którymi się spotykaliśmy w tym czasie. Twórczość zespołu charakteryzuje spora liczba nieregularnych podziałów rytmicznych, połączenie lekkich melodyjnych tematów z ciężkimi gitarowymi riffami i wolnością jazzowej improwizacji. Nazwa zespołu łączy dwa znaczenia. W dosłownym tłumaczeniu – „przechodzić niepostrzeżenie”, w muzyce – pomiędzy tematami muzycznymi. Jest to także nazwa odległej galaktyki.
„Segue”
Pierwszy utwór na płycie. Pomimo nietypowego metrum (11/4), melodyjny i śpiewny temat nie daje wrażenia nieregularności. Nazwa utworu nawiązuje bezpośrednio do znaczenia słowa. Płynne mieszanie się tematów. Po raz pierwszy pojawia się tu solo gitarzysty Roberta Wierciocha. Na basie zagrał Janek Koźliński
„Questions”
Chwila oddechu. „Questions” to trudne pytania, które każdy z nas sobie zadaje, a często pozostają bez odpowiedzi. Zamysł utworu był taki, aby cały czas utrzymywać napięcie harmoniczne, niepokojące, nie dające rozwiązania. Nadal eksperymentujemy z nieregularnymi podziałami rytmicznymi. Główny temat jest na 11/8. Pojawia się tu po raz pierwszy solo Karoliny Wiercioch – pianistki. Solo zostało nagrane na fortepianie akustycznym w metrum 9/8. Odnajdziemy również solo basu (Marcin Essen) i gitary.
„Torrent”
Potok myśli dźwięków i inspiracji. Utwór porywa nas niczym spiętrzone fale swoimi gęstymi, agresywnymi riffami granymi przez pianino i gitarę równocześnie bądź w formie dialogu. Zaraz potem przychodzi uspokojenie w formie improwizacji na pianinie, by na koniec znów wpaść w wir gęstych riffów i improwizacji na gitarze. W trakcie utworu wielokrotnie zmienia się metrum, nieprzewidywalnie jak nurt rzeki.
„Exosphere”
Egzosfera to najbardziej zewnętrzna warstwa atmosfery. Utwór został napisany pod wpływem myśli, aby oderwać się od codzienności i unosząc się ponad światem, patrzeć na problemy z góry. Cały utwór to delikatne „szybowanie”. Koniec utworu robi się agresywny i chaotyczny – symbolizuje to upadek z wysokości i powrót „do szarej rzeczywistości”.
„Future Ways”
Wpadający w ucho temat gitarowy, uzupełniony krótką wstawką na syntezatorze. Po drugim temacie gitarowym można usłyszeć solo na klawiszach. Następnie agresywne solo na gitarze, wspierane ostrym syntetycznym basem, które jednak uspokaja się pod koniec.
„Broken Mind”
Utwór opowiadający o trudach połączenia wymagającej pasji z codzienną, konieczną pracą. Dwa wiodące tematy – jeden agresywny, ciężki, przytłaczający z lekkim granym w górnych rejestrach pianina odwzorowują tytułowy „rozłam umysłu”. Na basie zagrał Janek Koźliński. Poza improwizowanymi partiami na gitarze i klawiszach odnajdziemy tu również solo na perkusji (Szymon Piotrowski).
„Time Space Illusion”
Jest pierwszym utworem, który powstał na płytę. To rozległa, przestrzenna, progrockowa kompozycja, wzbogacona elektronicznymi eksperymentami. Gościnnie na bębnach zagrał Maciej Dzik oraz na basie Michał Sarapata.
AUTOR: The Segue
TYTUŁ: Holograms
WYTWÓRNIA: Lynx Music
WYDANE: 16 grudnia 2019
Artykuł powstał przy współpracy z Agencją Cantara Music.