Jakub Nox Ambroziak w kolejnej odsłonie Czynników pierwszych. Młody producent opowiada o swoim Mikrokosmosie. Zapraszamy do długiej i ciekawej lektury.
TYTUŁ: MIKROKOSMOS
Tytuł albumu to zapis mojego życia przez okres dwóch ostatnich lat. Wyrażony głównie za pomocą dźwięków z małym dodatkiem wokali. Album, na którym się lekko wzorowałem to Flying Lotus – Los Angeles. A sama płyta to zapis przestrzeni wokół mnie, mój prywatny kosmos. #MIKROKOSMOS
MicroCosmos in the Grass (ft. WIDT, ArosAnder)
Jedna z pierwszych melodii, która powstała na album. Założenie tego utworu było takie aby stworzyć coś pomiędzy Sigur Ros, a CocoRosie.
Kompozycja, która ma w sobie od groma sampli + tu ciekawostka: sample z filmów pornograficznych także.
1000 Suns
Chyba setna wersja tego utworu na albumie. Jeden z pierwszych moich ambientowych tracków. Opowiadający o historii z 1945 roku.
Na gitarze Tomek Lachendro.
Latawce (ft. Lil Ironies)
Wokale nagrane w warszawskim EREM Studio. Ciekawostką jest, iż Kacper z Lil Ironies grał na gitarze elektrycznej, posługując się smyczkiem, specjalnie do tego nagrania.
W jednej z wersji utwór zawierał linię pianina, która finalnie nie znalazła się na albumie. Kontrabas oraz perkusja to moje dzieło + trochę sampli…
Assn // Inhuman Nature (ft. Asja Czajkowska)
Akurat w tej kompozycji wokal Asji to sampel z płyty Neurasja. Masa dziwnych sampli z YouTube, field recording… O i gram tam na harmonijce ustnej!!
Flowers
Krótki zapis ballady o kwiatach maku. Sample zapożyczone od mojego znajomego Stendeka. Oczywiście za jego zgodą.
Robots
Surowa kompozycja, bardzo prosta w swojej budowie, a spodobała mi się na tyle by zostać na albumie.
Popiół i Diamenty
Miałem kilka wersji tego utworu. Samo intro do niego powstało dawno po stworzeniu samego loopa. Mieszanka sampli z wosku, VST oraz gry na microKORG-u.
Hiroshima
Najkrótszy utwór na albumie, zamyka on historię związaną z moim nigdy niewydanym projektem HIROSHIMA. Zamyka pewien rozdział.
Lubie ten track!
Wooden Faces (ft. Teielte)
Pierwszy bit, pierwsza kompozycja, która powstała na album, a z rożnych przyczyn Teielte dogrywał się prawie że na ostatni moment. Były chyba 3 wersje tego utworu. Jaram się nim przeokrutnie! W końcu nagrałem z Pawłem!
Harour
Jedna z niewielu kompozycji, gdzie można usłyszeć mój wokal, a przynajmniej jego skrawki. Część breaka została stworzona poprzez beatbox z użyciem gitary akustycznej. Tu inspiracją był/jest Ed Sheeran!
DrugBirds (ft. Eufoteoria, Żurawie)
Utwór, którego demo powstało w 2011 roku i po trzech latach na słuchawkach dograł się Eufoteoria. Jest to narkomańska wizja w tropikach. High trwa niecałe 2 minuty, więc potrzeba szybko powtórzyć dawkę.
Udział Żurawi to czysta fikcja literacka, to tylko sample tych ptaków.
Pozaplanetarnie (ft. Neurasja)
Kompozycja, która powstała w 2012 roku. Najdłuższy sampel w mojej muzycznej przygodzie. Sampel kontrabasu miał ponad półtorej minuty bez cięć. Utwór inspirowany filmem Babel.
Small Animals
Bardzo dużo słuchałem tego utworu zimą w drodze do pracy. Miały być tam jeszcze partie gitar, ale finalnie zrezygnowałem z ich użycia. Tyle pamiętam.
Life is Beautiful (ft. Lapsky)
Na sampel do tego utworu wpadłem oglądając box z byłą dziewczyną na przełomie 2011/2012, była to muzyka dołączona do filmiku walki Andrzeja Gołoty. Do dziś nie wiem, co to za sampel.
Trochę „one shotów” z wosku, trochę elektroniki z microKORG-a. Utwór jest mocno trip-hopowy i pomyślałem sobie, że fajnie leżałyby tam skrecze. Lapsky zrobił to cudownie za pierwszym podejściem.
Dragon Tattoo (ft. Kinta)
Inspiracja filmem Dziewczyna z tatuażem, są tam nawet sample ze ścieżki dźwiękowej z tego filmu (zresztą jak w kilku innych utworach). Beatbox oraz kimbrę, jeden z najdziwniejszych instrumentów na płycie, nagrywałem osobiście.
Linia perkusji inspirowana jest utworem CocoRosie – „Here I Come”.
Trip to the Empty Places (ft. Random Trip)
Na ten utwór było wiele pomysłów – miało być z wokalem, później bez, następnie znowu z wokalem. Finalnie jest to przyjemny utwór z użyciem instrumentu hang drum. Jeszcze nie raz przewinie się Wam tytuł tego utworu.
Elephants (ft. Klaudia Wieczorek, Giacomo, Sobura)
Z tym utworem związanych jest parę historii, sesja nagraniowa z Giacomo w zachodnim Londynie (2012 rok) – piękne czasy. Wojtek Sobura nagrał żywe gary chwilę po tym, jak go o to poprosiłem na jednym z koncertów, które promowały wtedy jego debiut.
Dostałem od Wojtka 9 różnych linii perkusji, miałem sporo dylematów przy jej wyborze. Z początku miał być to utwór instrumentalny. Jednak na tydzień przed oddaniem płyty matki do tłoczni, Klaudia Wieczorek dograła swoja wokale.
W poniedziałek rzuciłem propozycje, w środę rano powstał tekst, a po południu byliśmy ustawieni w studio. Podobno numer mocno reklamowy, podobno słodki. Podobno płakałem z wrażenia(!), gdy Klaudia robiła pierwsze podejście do nagrania wokalu.
Forest Bellows
Do dziś mam mieszane uczucia co do tego utworu. Moim zdaniem najsłabszy punkt na płycie. Chciałem usunąć go z albumu. Jednak – nie wiem jak się to stało – został na albumie.
Space (ft. Justyna Sylwia, Palmer Eldritch)
Palmerki oraz Justyna zrobili tu kawał dobrej roboty. W poprzednich wersjach miała się pojawić jedna z wokalistek z Koszalina, jednak do finalnego nagrania nie doszło. Po czym wokal rzuciła Justyna Sylwia i zrobiła to – jak widać – w bardzo ciekawy sposób.
Palmerki? Wiadomo – zwycięskie brzmienie.
Cold Dale (ft. Klaudia Wieczorek)
W tym utworze grałem na żywej perkusji, wiolonczeli oraz na gitarze akustycznej (przy użyciu smyczka). Później wokal dograła Klaudia Wieczorek. Klaudia na co dzień tworzy muzykę bardziej klasyczną, bardziej akustyczną niż to, co zaprezentowała u mnie na albumie.
Wokal nagraliśmy w godzinę. Po czym linie żywego basu oraz gitarę elektryczną dograł Tomek Lachendro, mój serdeczny przyjaciel. Ta sesja nagraniowa trwała 3 dni.
Mammals Rule the World
Nie wiem, co napisać. Kompozycja ta powstała zimą 2012/2013, jest to odrzut z mojego koncept albumu, który wyjdzie na przełomie 2014/2015 – zimą.
Land of Fire and Ice (ft. Oly, Jazzpospolita)
Och, lubię ten track. W 2012 roku zrobiłem chłopakom z Jazzpo remix. W ramach wymiany chłopaki dograli mi się na album, w przeciągu tygodnia od momentu kiedy ich o to poprosiłem. Było to tuż, tuż przed ich trasą koncertową po UK.
Jedna z najszybszych i najbardziej profesjonalnych współpracy, jakie do tej pory miałem. Później starałem się o wokal kogoś z wytwórni Nextpop, jednak nie wyszło… a może wyszło?
Oly – młoda wokalistka, która jakiś czas temu podpisała się właśnie z Nextpopem, nagrała swoje wokalizy do tego utworu. Podobno na iPhone’a i podobno pod łóżkiem.
Kres Świata // Harriet’s Song
Utwór inspirowany filmem Dziewczyna z tatuażem, a także polskim filmem dokumentalnym o tytule Kres Świata. Kompozycja została skrócona, bo początkowo zawierała solówkę nagraną na bontempi.
Ale był to za gruby lot, nawet jeśli wziąć pod uwagę, że to muzyka eksperymentalna. W tle słychać wokale nagrane przez Antonine Nowacką – WIDT.
Stars, I see… (ft. Michał Przerwa-Tetmajer)
Utwór, który zamyka album, został nagrany jako jedna z ostatnich kompozycji. Słychać tam „zabawkową gitarę” oraz trochę szumów, szeptów i tym podobnych przeszkadzajek mojego autorstwa, a także linie gitary elektrycznej z efektami Michała Przerwy-Tetmajera, na co dzień członka składu Jazzpospolita.
***
WYTWÓRNIA: Seventeen Bricks
WYDANE: 6 czerwca 2014
WIĘCEJ O: JAKUB NOX AMBROZIAK
INFORMACJE O ALBUMIE