Obecności AI we współczesnym świecie poświęcona będzie w dużej mierze tegoroczna edycja festiwalu Unsound, odbywająca się pod hasłem Presence. Zbliża się Unsound, zapowiadamy krakowski festiwal.
W ostatnich dniach w mediach pojawiła się wiadomość, że w perspektywie najbliższej dekady demografia sprawi, że w Polsce może zabraknąć rąk do pracy. Odpowiedź zapytanych o remedium ekspertów była w zasadzie jednoznaczna: robotyzacja i automatyzacja procesów, zwłaszcza w przemyśle. Czy maszyna jest w stanie zastąpić człowieka? Na ile można zaufać sztucznej inteligencji i algorytmom, a na ile należy pozostawić cały proces do nadzoru człowiekowi? Jak wynika z raportu International Federation of Robotics, w okresie 2016 – 2019 średni przyrost liczby robotów będzie wynosił około 14 procent w skali roku. W innym raporcie, tym razem przygotowanym przez McKinsey & Company, analitycy twierdzą, że do 2030 roku aż 70 procent firm i organizacji na świecie będzie chociaż w części opierać się na rozwiązaniach technologicznych zasilanych przez technologię AI. Czy sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić człowieka również w procesach artystycznych? Czy odpowiednio zaprojektowany algorytm może z takim samym powodzeniem, jak człowiek, stworzyć utwór muzyczny albo obraz? To nie scenariusz kolejnego odcinka netfliksowego „Black Mirror”. Obecności AI we współczesnym świecie poświęcona będzie w dużej mierze tegoroczna edycja festiwalu Unsound, odbywająca się pod hasłem Presence.
#1 Muzyka
Od sesji Morning Glory, do kończących się wczesnym rankiem imprez w hotelu Forum, od eklektycznych, bogato zdobionych wnętrz Teatru Słowackiego, przez stłoczone wnętrza klubu Alchemia do sali balowej Kopalni Soli w Wieliczce. W tym roku program muzyczny Unsoundu zaspokoi nawet najbardziej wybredny gust.
Podczas festiwalu tradycyjnie już usłyszymy wiele premier, jak nowy materiał Tima Heckera zatytułowany Konoyo, który zostanie wykonany wraz z zespołem dworskich, japońskich muzyków Tokyo Gagusu, grających muzykę gagaku oraz pochodzącą z Montrealu kompozytorką Karą-Lis Coverdale. Podczas jednej z nocy w Forum wystąpi jeden z najbardziej elektryzujących duetów undergroundowej sceny – Sinjin Hawke i Zora Jones. To będzie performance totalny – z wizualizacjami i tańcem. Ich występ poprzedzi set Huerco S. w nowej odsłonie jako Pendant. Nikomu zapewne nie trzeba również reklamować występu Blawana – autora najmocniejszego albumu techno w tym roku.
Mocnym akcentem tegorocznej edycji może okazać się także występ SOPHIE, której utwory „Faceshopping” i „Immaterial” intrygują swoją popowością. Na drugiej stronie muzycznego spektrum zaprezentują się Jlin i Company Wayne McGregor. To będzie europejska premiera „Autobiography Edits”, przewrotnie osobistego spektaklu, który jest tanecznym portretem materiału genetycznego swojego autora – Wayne’a McGregora. O układzie poszczególnych części spektaklu decyduje specjalnie ułożony algorytm.
Skoro mowa o algorytmach, to szczególnej uwadze polecamy również występ duetu Amnesia Scanner, do którego na scenie dołączy sztuczna inteligencja o imieniu Oracle. Wydająca AS oficyna PAN na Unsoundzie będzie obchodzić swoje dziesiąte urodziny. Koniecznie sprawdźcie, co z tej okazji przygotowali organizatorzy wspólnie z Billem Kouligasem – założycielem labelu (#kryptowaluty).
Organizatorzy Unsoundu postanowili również uczcić pamięć osoby, której zdecydowanie przedwczesna śmierć spadła na nas na początku tego roku – Jóhanna Jóhannsona. Koncert w wykonaniu Sinfonietty Cracovii oraz osób, które Jóhann darzył sympatią, z którymi współpracował i które cenił, zamknie tegoroczną edycję festiwalu i wyjątkowo odbędzie się również 31 października w sali NOSPR w Katowicach.
#2 Warsztaty
Jak zwykle już, nieodłącznym elementem festiwalu będą odbywające się w godzinach okołopołudniowych warsztaty. Niezwykle ciekawie zapowiada się poniedziałkowe, dedykowane głównie grafikom komputerowym i programistom spotkanie z TCF, którego rezultaty będziemy mogli podziwiać przez pozostałą część festiwalu – reszta na razie owiana jest słodką tajemnicą. Równie satysfakcjonujący dla uczestników może okazać się udział w warsztacie Algorave. Tu gwoździem programu będzie tworzenie w czasie rzeczywistym tanecznej muzyki wygenerowanej przez algorytmy.
#3 Dyskusje
Festiwal Unsound to również dyskusje na najświeższe, palące opinię publiczną tematy. O wpływie sztucznej inteligencji na życie człowieka wypowie się Aleksandra Przegalińska, specjalistką w dziedzinie nowych technologii oraz filozofii sztucznej inteligencji. John Danaher, stojący za publikacją „Robot Sex: Social and Ethical Implications” opowie natomiast o możliwych drogach rozwoju sekstechnologii, a także jej wpływie na związki międzyludzkie, płeć i politykę.
W mocno muzycznym kontekście utrzymana będzie prezentacja Johna Dorana, poświęcona ukrytym przesłaniom w twórczości Aphex Twina. Polecamy również środowy panel, w którym o wschodnioafrykańskiej muzyce opowie współzałożyciel Nyege Nyege – Arlen Dilsizian oraz ugandyjska DJ-ka, dziennikarka i feministka Kampire.
Rzecz jasna nie zabraknie również rozmów z artystami – w tej roli chociażby Moor Mother, Lotic, Jlin, a także współtwórca duetu The Knife – Olof Dreijer.
#4 Kino
W tym roku niezwykle rozrósł się program kinowy, prezentowany przez Unsound wspólnie z Kinem pod Baranami, gdzie odbędą się wszystkie projekcje. W programie można zauważyć delikatnie zarysowującą się dychotomię – na filmy o muzyce oraz filmy o technologii i zagrożeniach z nią związanych. Tu oddajemy głos Łukaszowi Warnie–Wiesławskiemu, współkuratorowi festiwalu:
Program powstał oczywiście w odpowiedzi na motyw przewodni festiwalu. Unsound jest przede wszystkim festiwalem muzycznym, ale z roku na rok staramy się, żeby program dzienny był coraz lepszym uzupełnieniem koncertów i żeby wszystkie wydarzenia były równorzędne, stąd coraz więcej pokazów, warsztatów czy dyskusji na ważne tematy socjopolityczne. Filmy nawiązują do tematów, które poruszyliśmy w pierwszym ogłoszeniu zdradzającym koncept tegorocznego festiwalu, traktują o naszej relacji z technologią – będą filmy o pamięci, o sztucznej inteligencji, odpadach elektronicznych, filmy o rosyjskiej propagandzie, filmy o utopijnych wizjach, filmy o mediach społecznościowych. Potrafią o pewnych zagadnieniach powiedzieć w bardziej dosłowny sposób, czasem są równie abstrakcyjne co muzyka, którą prezentujemy wieczorami. To w zasadzie mały festiwal filmowy w ramach festiwalu Unsound.
#5 Instalacje
W tej działce skupimy się na jednej aktywności, której będzie można doświadczyć przez cały czas trwania festiwalu. Organizatorzy, we współpracy z światowej sławy realizatorem nagrań terenowych, współpracownikiem Davida Attenborough – Chrisem Watsonem, znanym doskonale twórcą unsoundowych wizualizacji – MFO oraz niemieckim perfumiarzem – Gezą Schoenem przygotowali projekt „Foris”, który działa na węch, wzrok i słuch. Instalacja poświęcona jest idei ochrony zagrożonych ekosystemów w czasach brutalnej dominacji człowieka nad przyrodą. Seansy będą trwały po około 40 minut i połączone będą z premierą nowego zapachu Ephemera – FORIS.
#6 Wystawy
Senster jest uznawany za jedno z zaginionych założycielskich dzieł sztuki nowych mediów. Nazwa obiektu to synteza słów sensitive i monster. Senster został wykonany pod koniec lat 60. przez Edwarda Ihnatowicza, rzeźbiarza polskiego pochodzenia, pracującego w Londynie. Senster był absolutnie pionierskim projektem, który posiadał możliwość reagowania na dźwięki i ruch w otoczeniu za pośrednictwem zestawu specjalistycznych mikrofonów i czujników. Teraz stalowa konstrukcja powraca za sprawą pracowników oraz studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Obiekt będzie można zobaczyć od 8 do 10 października w godzinach między 16:00 a 18:00.
Wszystkim fanom muzycznej twórczości Bartosza Zaskórskiego, aka Mchy i Porosty polecamy natomiast przygotowaną przez artystę wystawę „Monster”, obrazującą historię fikcyjnego idola młodzieży szkolnej – postaci uzależnionej od testosteronu i przemocy, nieustannie mutującej się oraz modyfikującej swoje ciało, która ostatecznie zamienia się w człowieka-kebaba.
To oczywiście tylko niewielki ułamek tego, co już od niedzieli czeka nas w Krakowie. Szczegółowy program oraz informację o biletach na poszczególne festiwalowe wydarzenia znajdziecie na stronie www.unsound.pl