Antenna Non Grata działa już od jakiegoś czasu, a jako wydawnictwo numer cztery jej nakładem ukazała się kompilacja Akusmata. Bardzo ciekawa, dodajmy.

AUTOR: Różni wykonawcy
TYTUŁ: Akusmata
WYTWÓRNIA: Antenna Non Grata
WYDANE: 17 maja 2019


Już sam zbiór artystów może robić wrażenie. Postaci związane z teatrem, sztuką i improwizacją, muzycy i dziennikarze. Twórcy zajmujący się improwizacją, eksperymentatorzy, nazwiska dobrze znane. I feeria barw – mrocznych, ciężkich, ukrytych w gęstych i chropowatych fakturach.

Antenna Non Grata debiutowała również składanką, w 2017 roku ukazało się Noise Radio, zbiór nagrań takich wykonawców jak Gaap Kvlt, Mothertape, Zenial czy Mirt i Micromelancolié. Nie zabrakło też sztandarowego projektu ANG, Radio Noise Duo, który tworzą ściśle związani z oficyną Tomasz Misiak i Marcin Olejniczak. Następnie wytwórnia wypuściła split Mothertape i Radio Noise Duo, by jako trzecie ukazało się wydawnictwo Fransa de Waarda jako Modelbau. Modelbaua utwór znajdziemy na Akusmacie, więc wszystko zostaje w domu.

Jakiś czas temu Antenna Non Grata wydała też najnowszy album tria Cukier, gęste i ciężkie Third Source. Ale sprawdźmy, co się zadziało na Akusmacie, kompilacji liczącej dwanaście kompozycji.

A zadziało się na składance dużo. Paulina Miu Zielińska, Adam Gołębiewski z Michaelem Esposito, Voices of the Cosmos, Grupa Etyka Kurpina, ponownie GW94 (był na Radio Noises), w końcu Radio Noise Duo czy trio Paulina Owczarek / Eric Bauer / Kamil Karolczuk.

Składanki mają to do siebie, że prezentują nierówny poziom, wszyscy to wiemy. Obok kawałków mocnych znajdują się te przeciętne, a zaraz obok nich totalne porażki, których nie puścilibyśmy największemu wrogowi. Ale kompilacje mają też swoją zaletę – różnorodność artystyczną. Wiadomo, na jednym albumie znajdujemy kilku wcześniej nieznanych wykonawców. Tak, Various artists rozwija horyzonty. Tak też jest w przypadku Akusmaty.

Zaczyna się mocno, bo Paulina Miu Zielińska z impetem traktuje słuchaczy najpierw nerwowo wybijającymi gongami, które budzą prawdziwy niepokój, a już chwilę później głosem i surowym brzmieniem uderzeń o metaliczne przedmioty Zielińska otwiera Akusmatę. Trio Pauliny Owczarek, Erica Bauera i Kamila Karolczuka przygotowało ciekawą, oscylującą wokół muzyki minimalnej i harsh noise walla suitę na charczący saksofon, elektroniczne smaczki oraz katowane w najlepsze taśmy. Ten sam wysoki poziom prezentują świetny Adam Gołębiewski i Michael Esposito. Duet na perkusję i elektronikę wymaga skupienia, wyostrza zmysły. Tu hipnotyczny dron na perkusji, tam wygenerowane cyfrowo zgrzyty i piski. Metaliczne dźwięki mieszają się z elektronicznymi, futurystycznymi melodiami.

Na Akusmacie wypadałoby wyróżnić też „Terminal Beach” Fransa de Waarda (Modelbau), który raz, że ma niezłą wiedzę muzyczną (Vital Weekly), a dwa, że umie tworzyć ujmujące i wciągające kompozycje. Udowodnił to na Pink Pearl z Howardem Stelzerem (wydawnictwo Bocian Records), potwierdził wielokrotnie, w tym w ubiegłym roku na płycie Zender. Gintas K z kolei świetnie buduje narrację w „In Case”, a Radio Noise Duo postanowiło wziąć sprawy w swoje ręce i sprawdzić, jak będzie brzmieć radio w przyszłości. I jest to radosna wizja bez wtórnej Trójki, bez banalnego AntyRadia i innych złych.

NASZA SKALA OCEN

A JAK OCENIAMY?
FYHOWA OCENA
%d bloggers like this:
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filter by Categories
Albumy
Albumy
Artykuły
Audioriver Festival 2018
Czynniki pierwsze
Filmy
Fotorelacje
Gigowa polecajka
Książki
Literatura
Minialbumy
Minialbumy
News
Przewodnik
Recenzje
Relacje
Rozmowy
Sztuka
To jest dobre
Uncategorized
Wideo