Sleep Party People wydał na początku miesiąca nowy album. Teraz dla FYH Brian Batz, mózg, serce i śledziona projektu opowiada o Lingering. Jak powstawały piosenki? O co w nich chodzi? Skąd pomysły? Tego dowiecie się z czynników pierwszych.

„FIGURES”

Kiedy byłem dzieckiem, czasem czułem, że żyję w nawiedzonym domu. Pamiętam, że mój tata pewnego ranka powiedział mi, że widział ducha lewitującego nad nim w nocy. Nie bardzo mnie to obchodziło, ale chyba tak mocno to odczuł, że musiał się tym ze mną podzielić. Miałem wówczas zaledwie siedem lat i praktycznie nie wiedziałem, czym są duchy, ale od tego czasu zacząłem czuć, że mój dom jest nawiedzony.

Pewnego wieczoru, kiedy wracałem do domu z placu zabaw, poczułem, że coś jest nie tak. Niebo było bardzo ciemne i nadal wyraźnie pamiętam, patrząc z daleka na dom, że wszystko wokół domu wyglądało jeszcze bardziej dziwnie i surrealistycznie niż kiedykolwiek wcześniej. Kiedy wszedłem na korytarz, zobaczyłem rozbite szkło leżące na podłodze, a potem wiedziałem, że dzieje się coś złego.Ta piosenka dotyczy tego konkretnego wieczoru.

„Distant screaming echoes reflected in the water in my eyes”.

„THE MISSING STEPS”

Pisanie piosenki o miłości może być bardzo trudne, bo wszystko brzmi banalnie, gdy próbujesz ubrać myśli w słowa. Ale kiedy spotkałem tę specjalnę dla mnie osobę i zakochaliśmy się w sobie, wiedziałem, że muszę dla niej napisać piosenkę. Byłem oczywiście świadomy trudności z tego płynących. Efekt końcowy jest trochę ckliwy i naiwny, ale jednocześnie słodki i szczery. I naprawdę sądzę, że właśnie tego szukałem w tekstach. Nic skomplikowanego, tylko proste zdania o miłości, które z łatwością można zrozumieć i odnieść się do nich.

Demo tego utworu miała wolniejszy rytm, ale skoro jest to taka pozytywna piosenka, musiałem podwyższyć tempo. A że zawsze byłem wielkim fanem „Tomorrow Never Knows” The Beatles, to ukradłem i ten bit i zaaplikowałem go do nagrania, gdy rejestrowałem perkusję. Ten nowy bit dał piosence nowe życie, a ja zapragnąłem więcej. Stąd wszedłem w temat całym sobą i nagrałem śpiewający chór gospel utalentowanych ludzi z Irah, Cody, Hymns From Nineveh, Disa i Luster. Amen.

„And the rain began to fall in reverse. It’s exactly like a dream”.

„FAINTING SPELL”

Moje stare pianino w studiu musiało być dostrojone i naprawione. Po sesji tuningowej połamało się wiele strun, ale zawsze miałem słabość do popsutych instrumentów. Dzięki nim utwory mogą dużo zyskać, dają dużo nieoczekiwanych dźwięków. Sampel, który słychać na początku i potem przez cały utwór, został nagrany przy użyciu wyższej oktawy na fortepianie, chociaż brakowało w końcu strun. Pętla fortepianu napisała mi cały utwór, a niesamowite partie perkusji Andersa Bacha z Ice Cream Cathedral są kręgosłupem piosenki. To dla mnie ogromny zaszczyt, że Anders odpowiada za perkusję na całym albumie.

Tekst jest o byciu spokojnym chłopakiem w klasie i o tym, jak ciężkie było dla mnie mówienie głośno podczas zajęć w szkole. Prawie za każdym razem musiałem iść do tablicy i mówić przed wszystkimi uczniami, bo bałem się, że nie sprostam oczekiwaniom innych.

Choć teraz jestem taką osobą, jaką jestem, nadal nie przepadam za byciem w centrum uwagi. Ale wydaje mi się, że z wiekiem stajemy się lepsi w wielu sprawach.

„A feeling of fear of the unknown. A fainting spell appears. Vertigo”.

„SALIX AND HIS SOIL”

Podczas pracy nad tym albumem, do studia dotarły stare organy, które kupiłem od starego mężczyzny z Jutlandii. Noc wcześniej nie spałem za dobrze i za długo. Może jakieś dwie godziny? Kiedy jestem zmęczony, są dwie możliwości – albo jestem niesamowicie senny, albo wpadam w manię. Tego dnia, kiedy otrzymałem organy, mój umysł znajdował się w ogromnej manii. Uwierz mi, kiedy pierwszy raz włączyłem organy, zacząłem grać szalenie szybko, jakby jakieś tempo z Super Mario Bros, które zapętlałem i zapętlałem. Po czterech godzinach miałem cały utwór. Przemienienie mojego maniakalnego nastroju w twórczy szał było najlepszym, co mogło się wydarzyć tego pięknego i słonecznego dnia. 

„Like my fellow trees I see ghosts. Like my fellow trees I feel grief. Just like my willow father does”.

„LINGERING EYES”

Jeszcze jeden miłosny utwór napisany dla mojej dziewczyny. Czy to nie jest słodkie? Tym razem teksty nie są takie banalne i oczywistej jak w „The Missing Steps”. Chciałem wyrazić siebie w bardziej metaforyczny sposób i pozwolić innym zrozumieć, jak wpływa na mnie miłość, jak dzięki niej staję się wyluzowany, nawet wizualnie. I jak nagle życie zaczyna mieć sens. Wszystko staje się jaśniejsze, bardziej kolorowe, zupełnie inaczej zaczyna się patrzeć na życie i świat. To niesamowite uczucie.

„Heavenly ocean covered in flesh. Everything’s in motion. Waves with lingering eyes”. 

„DISSENSIONS”
feat. Luster

Po nagraniu szkieletu piosenki, uderzyłem po prostu w ścianę. Nie potrafiłem odpowiednio podejść do wokali i tekstów, strasznie mnie to frustrowało. Postanowiłem wstrzymać się z tym utworem na jakiś czas. Pracując nad albumem na własną rękę, produkowałem też płytę dla mojego dobrego przyjaciela, Jacoba Haubjerga i jego zespołu Luster. Pewnego dnia Jacob słuchał w studiu „Dissensions” i nagranie po prostu na niego zadziałało. Jacob zaczął coś mruczeć, coś też podśpiewywał, a ja od razu wiedziałem, że to osoba, z którą chcę współpracować. Spytałem się go, czy nie chce podziałać ze mną przy tym utworze, a on się zgodził.

Tak naprawdę to uważam Jacoba za jednego z najbardziej utalentowanych artystów, jakich spotkałem w swoim życiu, a praca z nim była przyjemna i łatwa. Haubjerg nie jest jedyną osobą, która pojawia się na płycie. Peter Silberman z The Antlers współpracował z chórem, aranżując refreny i bridge, co nadało utworowi klimatu jak z My Bloody Valentine. Ja to mam szczęście, prawda? Praca z takimi utalentowanymi ludźmi… Wow!

„So this is how all our dissensions left us numb. I sometimes fear we are far gone”.

„LIMITATIONS”

Ten utwór ma swój początek podczas jamowania w studiu. Jamowałem na swojej maszynie perkusyjnej. Skończyłem, tworząc dziwny, jąkający się bit podchodzący pod hip hop z równie dziwnym, wyczuwalnym swingiem. Potem to wszystko nabrało sensu, bo cały motyw w piosence jest chwiejny jak bit.

Teksty dotyczą szukania komfortu w złych i ponurych uzależnieniach, po które sięgamy, by się uspokoić, kiedy wpadamy w nieprzyjemne sytuacje.

„Nervous from an early age. Stomach ache and a fleeing mind. Peeling skin off from both hands was comforting and necessary”.

„THE SOUND OF HIS DAUGHTER”

Stanie się rodzicem musi być jednym z najwspanialszych uczuć na świecie. Wydaje mi się, że dobrze jest się skupić na swoim dziecku, spychając na bok własne potrzeby. Tekst dedykuję jednemu z moich przyjaciół, który niedawno został rodzicem. Zobaczenie, jak się rozwija, jak staje się rodzicem, było ujmujące i wzruszające. Przekonałem się, jak bardzo zmienił się w ciągu zaledwie jednego dnia. W najlepszy możliwy sposób. Pewnego razu wyznał mi, że nigdy wcześniej nie doznał tak głębokiej i pięknej miłości do innej osoby. Myślę, że każdy rodzic przyzna mu rację.

„He closed his eyes and fell from the sky. Then unfolded his wings of lush, big hearted lust. The sound of his daughter made him change his pace in life”.

„THE SUN WILL OPEN ITS CORE”

Zazwyczaj zaczynam od skomponowania muzyki, a za teksty zabieram się później, ale tym razem to tekst powstał pierwszy. Musiałem! Po prostu czułem frustrację i emocjonalny smutek, kiedy w Danii debata na temat uchodźców sięgnęła zenitu. Czułem oburzenie w związku z tym, jak społeczeństwo poradziło sobie z tym problemem. Widziałem ekstremalne ego wokół mnie i to sprawiało, że byłem smutny. Na ogół nie tykam polityki, w szczególności w swojej muzyce, ale tym razem było to nieuniknione.

Nie rozumiem, jak ludzie mogą odrzucać, lekceważyć inne osoby będące w w takiej potrzebie – uciekające ze swoich zniszczonych domów i miast. Przecież oni zostali zupełnie bez niczego. A co jeśli to przydarzyłoby się nam? Czy sami byśmy nie uciekali, szukając pomocy u innych? Czy nie próbowalibyśmy zrobić wszystkiego, co w naszych mocach? Musimy pomagać sobie nawzajem, nawet jeśli różni nas religia, polityka, jedzenie i ubiór. Dziwi mnie, że niektórzy nie widzą żadnego powodu w pomaganiu. Musiałem napisać o tym piosenkę. Kropka.

„A lucid dream that explains everything. A humanistic assault by the ones without a heart”.

„WE ARE THERE TOGETHER”
feat. Beth Hirsch

Jeśli miałbym wskazać jeden z moich najbardziej ulubionych albumów, byłoby to Moon Safari Air. Słuchałem go milion razy – a może i więcej? Więc kiedy otrzymałem mejla od kobiety o imieniu Beth Hirsch, byłem podekscytowany, bo znałem ją! Beth spytała, czy nie miałbym ochoty na współpracę z nią. Oniemiałem. To był początek czegoś wielkiego, co bardzo na mnie wpłynęło. Beth wysłała mi szkic swojego utworu, który nagrała na iPhonie, a ja podjąłem się interpretacji jej kompozycji i nagrałem wszystko na swój sposób. Wysłałem jej szkic do akceptacji i – cóż – spodobało się jej. Dzięki Bogu! Potem Beth nagrała swoje wokale w Portugalii, a ja zmiksowałem wszystko w Kopenhadze. To był dla mnie jeden z tych momentów, w których trzeba się uszczypnąć, bo wszystko wydaje się takie nierealne. Nadal jestem zafascynowany jej śpiewem i talentem, a jej udział na moim albumie jest dla mnie zaszczytem.

„So some broken pride’s is replaced by stride and some open eyes. My heart answers to glide”.

„ODD FORMS”

To pierwszy utwór, który napisałem na tę płytę; dźwiękowo dziwnie mnie pociąga. Wiedziałem, że muszę bardziej przebadać dźwięk i klimat, tworząc materiał na album.

Chciałem napisać o odwiedzinach kogoś będącego w szpitalu, kogo bardzo kochamy, i jak taka wizyta może przerazić cię, blokując przed wejściem do środka. Zimne i długie korytarze wydają się nie mieć końca, jakby Ponury Żniwiarz deptał nam po piętach. To bardzo nieprzyjemna i niepokojąca chwila, gdy zbliżamy się do pokoju, w którym leżą nasi bliscy. Zdaję sobie sprawę, że w szpitalach dzieje się też wiele dobrego. Ludzie się tam leczą, rodzą… ale z jakiegoś powodu pewien specyficzny nastrój dopada mnie, gdy tylko się tam znajduję. Wydaje mi się, że po prostu przeżyłem w szpitalu zbyt wiele złych rzeczy.

„An unpleasant sight in a cold desert scene. A red siren howl from the machines. With his eyes and mouth wide open, you could sense the Grim Reaper”.

„VIVID DREAM”

Inspirowany dużą ilością ambientu, chciałem nagrać utwór, w którym mój głos będzie stanowił główny instrument. Zsamlowałem sporo długich linii wokalnych i tym samym stworzyłem podstawę nagrania. Później zapomniałem o tym pomyśle i dodałem trochę gitary i basu. Tak się często dzieje przy nagrywaniu płyty. Zasady są po to, by je łamać.

„Beating down my own door. Aiming to be flawless and without any mistakes. What a day that would be. Never will be”.


AUTOR: Sleep Party People
TYTUŁ: Lingering
WYTWÓRNIA: Joyful Noise
WYDANE: 2 czerwca 2017


 

 

%d bloggers like this: