Sergei Kravchenko, którego możecie kojarzyć z gry w triu Port Mone, tym razem w solowym projekcie SK.EIN. Nam opowiada w Czynnikach pierwszych o wydanej chwilę temu płycie Crossfades.

Wydawnictwo ukazało się 11 grudnia nakładem trójmiejskiej oficyny Coastline Northern Cuts. Na FYH Sergei Kravchenko, muzyk, fotografik, ale również pisarz i architekt, opowiada o kulisach powstawania Crossfades utwór po utworze. Czyli mamy nowe Czynniki pierwsze.

           Legenda:

  • – nagranie terenowe
  1. – wykonanie

„Dzwony”

Utwór bazuje na nagraniu dzwonu wybrzmiewającego w kościele św. Katarzyny. Była trzecia po południu, przebijał się hałas ruchu drogowego i turystyczny gwar dobiegający z ulic Starego Miasta. Dzwonienie trwało wyjątkowo długo, a dźwięk zmieniał się hipnotycznie, powolnie i pięknie. Przez piętnaście minut stałem w bezruchu, z rejestratorem w ręku, podczas gdy mijały mnie setki ludzi. Gromadzili się oni wokół mnie i dziwnie spoglądali. Ktoś, jakby celowo, podszedł prosto do rekordera po to, by wyrzucić papierek po zjedzonym lodzie do śmietnika stojącego obok. Miałem szczęście uchwycić tę mieszankę codziennego miejskiego zgiełku i kościelnych dzwonów, wrzawę i koncentrację, przyziemny i wzniosły nastrój.

„Phoenix”

Struktura rytmiczna tego utworu opiera się na dźwięku kamieni uderzających i ocierających się o siebie przy nabrzeżu Westerplatte, gdzie miała miejsce pierwsza bitwa II Wojny Światowej. Requiem dla ludzi i miast, ballada o odwiecznym cyklu odradzania się z ognia, bólu, śmierci i tułaczki.

  • Część stała – Kyrie, z Mszy autorstwa ks. Wiesława Kądzieli
  1. prof. Bogusław Grabowski

„Will”

Czasem wszystko czego potrzebujemy, żeby rozpocząć pracę,​​znajduje się tuż przed nami – tylko nie zawsze to dostrzegamy. Z racji, że jest to mój debiut, zajęło mi trochę czasu, aby nadać zarejestrowanym materiałom kształt pełnych muzycznych kompozycji. Byłem przytłoczony tym co zobaczyłem, doświadczyłem i odczułem w Gdańsku. W tamtej chwili urosło we mnie przekonanie, że potrzebuję czegoś więcej, by móc rozpocząć pracę nad albumem: wiedzy, odpowiedniej teorii, spójnego konceptu, itp. Dręczyło mnie to. Zaprzestałem rozmyślań, wróciłem do studia i zacząłem improwizować przy użyciu najbardziej zapadającej w pamięć pieśni nagranej podczas Triduum Paschalnego. Niespodziewanie okazało się, że cała brakująca narracja pojawiła się sama – żadna teoria i konceptualizacja nie były już potrzebne, by zatopić się w głębię i piękno – wystarczyła jedynie wola (en. ​will).

  • Psalm responsoryjny z Wielkiego Czwartku (melodia jest oparta na chorale gregoriańskim).
  1. Maria Krueger

„Night”

Podstawą tego utworu stała się ścieżka nagrana na styku Starego Miasta i gdańskiej stoczni, w miejscu gdzie trudno było spotkać jakichkolwiek przechodniów i samochody, gdzie ląd spotyka się z wodą, mewami i statkami. Noc była niesamowicie przyjemna, a Gdański Terminal Masowy zdawał się przemawiać dwiema rozciągłymi nutami, które brzmiały jak kołysanka. Granice gdańskich dzielnic przypominają granice świata. Doskonałe miejsce na długi nocny spacer.

  • Werset z Aklamacji – „Chwała Tobie Słowo Boże”
  1. Maria Krueger

„Spring”

Utwór zawiera dźwięki pierwszej wiosennej burzy nagrane z otwartego okna Muzeum II Wojny Światowej. Zarejestrowane dzwonki i gongi tradycyjnie pojawiają się po „powrocie” organów do liturgii w Wielką Sobotę (po tym, jak ucichły w Wielki Czwartek).

  • Hymn „Chwała na wysokości Bogu” – kompozycja: prof. Stefan Stuligrosz
  1. prof. Bogusław Grabowski

„Heweliusz”

Utwór poświęcony Janowi Heweliuszowi, jednemu z najbardziej uznanych mieszkańców w historii Gdańska, astronomowi i browarnikowi. Na fundament tego utworu składają się dwa nagrania. Pierwsze zostało wykonane około godziny czwartej rano w pobliżu Ratusza Staromiejskiego, drugie zaś późnym wieczorem w samym centrum ruchu turystycznego: na ulicy Długiej. Pierwsze z nich jest o poszukiwaniu i zaglądaniu w nieznane, w otchłań. O koncentracji i oderwaniu od rzeczywistości. Drugie z kolei uchwyca triumf beztroski – prostych uciech i ludzkich emocji. Obydwa są ze sobą ściśle powiązane i tworzą wspólną opowieść.

„Crossfades”

Materiał źródłowy został nagrany pod murami Bazyliki Mariackiej. W naturalny sposób spaja on ze sobą dźwięki liturgii z wieczornym ulicznym gwarem, na który składają się leniwie snujący się przechodnie oraz zgiełk dobiegający z barów i restauracji. Esencja często skrywa się w fenomenie niesterylnego przenikania tych dwóch światów.

  • Psalm „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi ziemię”
  1. Maria Krueger / kolekta śpiewana przez Księdza Kanonika Piotra Libiszewskiego

„Non-existent cemeteries”

Gdy już udało mi się odwiedzić wszystkie stare cmentarze, odkryłem że wiele przedwojennych miejsc pochówku zostało zniszczonych. Z pomocą buldożerów stuletnie nekropolie zostały przekształcone w ciche parki, do których dziś ludzie zabierają swoje dzieci, idą pobiegać albo się napić. Kompozycja bazuje na nagraniach z Parku Steffensa oraz Parku Akademickiego, które dawniej były cmentarzami. Dziś te miejsca wciąż pozostają spokojne i ciche.

  • Psalm „Świąteczny hymn dziękczynny”
  1. Maria Krueger / prof. Bogusław Grabowski

 

 


AUTOR: SK.EIN 
TYTUŁ: Crossfades
WYTWÓRNIA: Coastline Northern Cuts
WYDANE: 11.12.2020


Artykuł powstał przy współpracy z wytwórnią Coastline Northern Cuts.

%d bloggers like this: