Gitara akustyczna jest jednym z najbardziej uniwersalnych instrumentów muzycznych w historii ludzkości. Szarpane instrumenty strunowe będące prototypami gitary znane były już w starożytności ok. 4 tysiące lat przed naszą erą. Od tego czasu przechodziły dziesiątki etapów rozwoju i rozmaitych inkarnacji. Nieustająca popularność gitary powoduje, że jest częstym obiektem zainteresowania również współcześnie. Jak zatem dokonać dobrego i przemyślanego zakupu?
Co wyróżnia gitarę akustyczną?
Na początek warto dokonać rozróżnienia pomiędzy gitarami klasycznymi, a akustycznymi. Te pierwsze posiadają łagodniejsze i mniej donośne brzmienie, ponieważ wyposażone są w struny wytworzone z włókna nylonowego, czyli tworzywa sztucznego. Struny do gitary akustycznej są zaś wyprodukowane z metalu, a do wydobywania dźwięku najczęściej wykorzystywana jest kostka. Zapewnia to pokaźną głośność gry, choć na początkowym względu etapie nauki takie rozwiązanie może nieco zniechęcić – przede wszystkim ze na to, że po dłuższym czasie często następuje zgrubienie naskórka palców przy kontakcie z metalem. Aspekty brzmieniowe tego instrumentu są jednak na tyle wynagradzające, że nie warto przejmować się tym dyskomfortem na pierwszym etapie grania.
źródło: Valeri Vatel / Shutterstock
Jakie są rodzaje gitary akustycznej?
Podczas przeglądania oferty można zauważyć zróżnicowane typy gitar – rodzajów jest minimum kilkanaście. Jedne z najbardziej rozpowszechnionych to:
- Dreadnought – charakteryzują się bardzo wyszlifowanym i konkretnym brzmieniem niezależnie od rejestru. Oferują donośne basy, wyraźne średnie tony, a także jaskrawe dźwięki w wysokich strunach. Jednocześnie są najbardziej rozpowszechnione i uniwersalne, co czyni z nich dobre gitary akustyczne dla początkujących.
- Jumbo – posiadają duże pudła rezonansowe, co wzmacnia ich ogólną głośność oraz jakość dźwięku. Wspomniane pudło jest elementem konstrukcyjnym instrumentu, który nie tylko ma wpływ na generalne natężenie gry, ale i głębię wydobywanych brzmień. Z reguły im większe pudło rezonansowe, tym bardziej obfite są wydobywane dźwięki.
- Parlor – funkcjonalne, ergonomiczne i łatwo przenośne modele, których historia sięga odległego XIX wieku. Posiadają niewielkie pudła rezonansowe, co czyni z nich bardzo mobilne instrumenty, świetnie sprawdzające się w podróży. Ich rozmiary ułatwiają także grę dzieciom.
- Grand Auditorium – model zaprojektowany w latach 90., charakteryzujący się wąskim profilem pudła rezonansowego w wyższej części, a szerszym w niższej.
źródło: Vadim Ivanov / Shutterstock
Jakiego wyboru najlepiej dokonać?
Jeśli znamy już rodzaje gitar akustycznych, możemy mieć ogólne wyobrażenie na temat sposobów ich brzmienia i lepiej dopasować zakup do własnych potrzeb. Jednak sam rodzaj to nie wszystko – istnieje kilka innych cech, które mają duży wpływ na proces nauki i grania. Należą do nich m.in.:
- Rzeźbienie gryfu – kształt tego elementu ma wpływ na komfort użytkowania podczas dociskania strun. Szerokość gryfu powinna być dobrze dopasowana do szerokości dłoni w celu uzyskania przestrzeni do nieskrępowanej gry. Im szerszy gryf, tym więcej wolnej przestrzeni między strunami.
- Szerokość gryfu – jest to parametr istotny z punktu widzenia tzw. progu zerowego, czyli tego, który znajduje się najbliżej kołków, wokół których owinięte są struny. Im większa szerokość progu, tym większa powinna być dłoń gitarzysty.
- Wysokość progów – mają znaczenie na początkowym etapie nauki. Na wysokich progach (wystających na większą odległość od powierzchni) gra się łatwiej, ale przy mocniejszym dociśnięciu strun istnieje ryzyko przestrojenia instrumentu.
Przed zakupem warto spróbować zagrać na podobnym lub identycznym modelu gitary – różne rodzaje drewna mają przełożenie na barwę dźwięku. Warto pamiętać, że gitara akustyczna z uwagi na budulec strun oraz granie kostką jest o wiele głośniejsza niż klasyczna. Nauka gry powinna przynosić przyjemność, a jej brzmienie – koić ucho. Można też zaopatrzyć się w kapodaster do gitary akustycznej (zakładany na gryf przyrząd zmieniający strój instrumentu), który wymuszając zmianę myślenia o graniu, przyspieszy naukę. Przede wszystkim ważne jest jak najlepsze dostosowanie instrumentu do dłoni oraz sylwetki, a barwy wydobywanych dźwięków do preferencji estetycznych.
Artykuł partnera