W pierwszej połowie stycznia Anna Maria Huszcza wydała swój debiutancki album zatytułowany wydziwiAnka. O płycie wypuszczonej przez Requiem Records, rozkładając ją na czynniki pierwsze, opowiada autorka, Anna Maria Huszcza.

„SONOSFERA
na kwartet saksofonowy, śpiewokrzyk i warstwę elektroniczną

(2015)

Płytę rozpoczyna utwór łączący muzykę ludową, barwę saksofonów i elektronikę, czyli trzy elementy spajające brzmieniowo całą wydziwiAnkę. Kompozycja ta powstała dla LadieSaxophone Quartet, nietypowego zespołu działającego w Słowenii. Tytułowa „Sonosfera” to dźwiękowy obszar brzmieniowy znajdujący swoje odbicie w regionie świata, z którego pochodzą saksofonistki. Główną inspirację stanowił bowiem folklor polski, słoweński i chorwacki. Spora część brzmień użytych w warstwie elektronicznej to nagrania przesłane przez członkinie zespołu, tj. śpiewokrzyk, odgłosy klap saksofonów, multifony i slapy.

Wykonawcy:
Petra Horvat – saksofon sopranowy
Weronika Partyka – saksofon altowy/śpiewokrzyk
Betka Bizjak Kotnik – saksofon tenorowy
Jovana Joka – saksofon barytonowy

„SaHarBAD”
na saksofon altowy i harfę

(2011)

W nazwie zakodowana jest obsada wykonawcza oraz motyw przewodni utworu. Sa – saksofon, Har – harfa oraz trzy dźwięki BAD, których wykorzystanie stanowiło przedmiot Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Dźwięki te są kryptogramem muzycznym nazwiska patrona konkursu (B-a-re-d). Brzmieniowo duet cechuje nagromadzenie efektów barwowych w harfie, które osiągnięte zostały, m.in. za pomocą umieszczania kartonu między strunami, zakładania kamertonu na metalowe struny czy grania kluczem do strojenia.

Wykonawcy:
Paweł Gusnar – saksofon altowy
Zuzanna Elster – harfa

„KIELMIN”
na elektronikę

(2014)

Po duecie harfowo-saksofonowym ponownie wracamy do muzyki ludowej i elektroniki. „Kielmin” także powstał z myślą o konkursie, tym razem zorganizowanym przez Filharmonię Świętokrzyską z okazji obchodów Roku Oskara Kolberga. Przedmiotem konkursu było stworzenie miniatury elektronicznej opartej na nagraniach kieleckich pieśni. Dwuskładowy tytuł (Kielmin) odwołuje się zarówno do inspiracji muzyką kielecką, jak i do formotwórczego pomysłu przewodniego. Miniatura jest mozaiką motywów.

„INTERCOSMIC”
na saksofon sopranowy i warstwę elektroniczną

(2015)

Warstwę dźwiękową zdeterminowało miejsce, w którym odbyło się prawykonanie utworu, a mianowicie Planetarium w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Stąd słowa układające się w nazwy gwiazdozbiorów, szumy i gwizdy związane z działalnością ziemskiej magnetosfery, czy w końcu muzyczne nawiązanie do ścieżki dźwiękowej z filmu Interstellar. Muzyce towarzyszył film zabierający słuchaczy w przeróżne kosmiczne przestrzenie, który był na żywo tworzony do muzyki i wyświetlany na kopule Planetarium.

Wykonawca:
Paweł Gusnar – saksofon sopranowy

„THE WALL”
na saksofon altowy i fortepian

(2009)

Początkowy tytuł to „W wyłomie muru stoję i widzę…”, lecz po latach skróciłam nazwę, skupiając się na samym murze. Kompozycja składa się z trzech części – szybkiej, momentami agresywnej, oddającej próbę walki o coś, o rozbicie tytułowego muru, który odgradza dwoje ludzi. Środkowa część jest dużo spokojniejsza, intymna, to świat, który spodziewamy się zobaczyć za tym murem. Jednak pod koniec nagle wraca początkowy motyw, który nabiera na sile i uświadamia nam, że mur nigdy nie zostanie zburzony, a walka będzie toczyć się dalej.

Wykonawcy:
Pablo Sánchez-Escariche Gasch – saksofon altowy
Andrzej Karałow – fortepian

„EtLuda”
na elektronikę

(2011)

Utwór powstał w ramach zajęć z muzyki elektronicznej, stąd wyjściowy tytuł – „Etiuda”. Dla podkreślenia inspiracji ludowością zamieniłam literę na L. Przekształcany elektronicznie materiał został oparty na akustycznych nagraniach muzyki kurpiowskiej tematycznie związanej z ceremonią zaślubin. Głosy żeńskie symbolizują zderzenie dwóch światów: współczesnego (głos Anny Mikulskiej) i tradycyjnego (archiwalne nagrania Walerii Żarnoch i chórów śpiewaczek ludowych). Utwór przedstawia konflikt pomiędzy młodą kobietą, która zmuszana jest do małżeństwa z racji obowiązujących w społeczeństwie norm. Dialog „nowego” z „dawnym”, emocje mu towarzyszące oraz próba zniszczenia narzucającego swoje zasady świata tradycyjnego stanowiły inspirację do zabiegów elektronicznych.

„AbySsus”
na saksofon sopranowy/tenorowy i warstwę elektroniczną

(2013)

Pod względem obsady i założeń „AbySsus” jest zbliżony do „Sonosfery”, jednak jego nastrój zdaje się być zupełnie inny. Niepokój, mrok, tajemnica, bycie poza czasem, przenikanie się wymiarów, momentami szaleństwo – wszystko to można zawrzeć w jedynym, łacińskim słowie abyssus. Kompozycja powstała pod wpływem silnych emocji, zarówno tych przyjemnych, jak i trudnych, związanych ze śmiercią bliskiej osoby. W warstwie elektronicznej obok wygenerowanych dźwięków znajdziemy instrumenty akustyczne, tj. skrzypce, flety, skrzypce diabelskie, bębny i przede wszystkim dwa główne głosy, które prowadzą nas przez ten złożony świat. Jednym z nich jest wokal Anny Mikulskiej, drugim – charyzmatyczny głos Adama Struga, wybitnego wokalisty, którego nagranie „Zaświeć niesiądzu” zainspirowało mnie do stworzenia utworu „AbySsus”.

Wykonawca:
Paweł Gusnar – saksofon sopranowy i saksofon tenorowy

„NIHANJA”
na 13 saksofonów

(2016)

Tytuł to słoweńskie słowo oznaczające po polsku „wahania”. Odnoszą się one do niepokoju wewnętrznego, natłoku myśli, powracaniu pewnych tematów. „Nihanję” można porównać do snu, w który powoli zapadamy, stopniowo przechodzimy na jego kolejne poziomy, pochłania nas i w końcu zaczyna męczyć, drażnić. Jedynym wyjściem jest obudzenie się. Utwór powstał dla zespołu SOS Saxophone Orchestra działającego w Słowenii. Pod względem stylistycznym kompozycja momentami zmierza w stronę muzyki repetytywnej, jazzowej, a nawet latynoamerykańskiej, które moim zdaniem są bardzo bliskie naturze saksofonów.

Wykonawcy:
Rok Volk, Petra Horvat – saksofony sopranowe
Weronika Partyka, Joanna Blejwas, Aleš Logar, Matjaž Škoberne – saksofony altowe
Betka Bizjak Kotnik, Irena Šmid, Boštjan Simon, Anja Kožuh – saksofony tenorowe
Jovana Joka, Davor Loštrek – saksofony barytonowe
Benjamin Aganlić – saksofon basowy


AUTOR: Anna Maria Huszcza
TYTUŁ: wydziwiAnka
WYTWÓRNIA: Requiem Records
WYDANE: 10 stycznia 2017


Komentarze

komentarze