Antenna Non Grata działa już od jakiegoś czasu, a jako wydawnictwo numer cztery jej nakładem ukazała się kompilacja Akusmata. Bardzo ciekawa, dodajmy.

AUTOR: Różni wykonawcy
TYTUŁ: Akusmata
WYTWÓRNIA: Antenna Non Grata
WYDANE: 17 maja 2019


Już sam zbiór artystów może robić wrażenie. Postaci związane z teatrem, sztuką i improwizacją, muzycy i dziennikarze. Twórcy zajmujący się improwizacją, eksperymentatorzy, nazwiska dobrze znane. I feeria barw – mrocznych, ciężkich, ukrytych w gęstych i chropowatych fakturach.

Antenna Non Grata debiutowała również składanką, w 2017 roku ukazało się Noise Radio, zbiór nagrań takich wykonawców jak Gaap Kvlt, Mothertape, Zenial czy Mirt i Micromelancolié. Nie zabrakło też sztandarowego projektu ANG, Radio Noise Duo, który tworzą ściśle związani z oficyną Tomasz Misiak i Marcin Olejniczak. Następnie wytwórnia wypuściła split Mothertape i Radio Noise Duo, by jako trzecie ukazało się wydawnictwo Fransa de Waarda jako Modelbau. Modelbaua utwór znajdziemy na Akusmacie, więc wszystko zostaje w domu.

Jakiś czas temu Antenna Non Grata wydała też najnowszy album tria Cukier, gęste i ciężkie Third Source. Ale sprawdźmy, co się zadziało na Akusmacie, kompilacji liczącej dwanaście kompozycji.

A zadziało się na składance dużo. Paulina Miu Zielińska, Adam Gołębiewski z Michaelem Esposito, Voices of the Cosmos, Grupa Etyka Kurpina, ponownie GW94 (był na Radio Noises), w końcu Radio Noise Duo czy trio Paulina Owczarek / Eric Bauer / Kamil Karolczuk.

Składanki mają to do siebie, że prezentują nierówny poziom, wszyscy to wiemy. Obok kawałków mocnych znajdują się te przeciętne, a zaraz obok nich totalne porażki, których nie puścilibyśmy największemu wrogowi. Ale kompilacje mają też swoją zaletę – różnorodność artystyczną. Wiadomo, na jednym albumie znajdujemy kilku wcześniej nieznanych wykonawców. Tak, Various artists rozwija horyzonty. Tak też jest w przypadku Akusmaty.

Zaczyna się mocno, bo Paulina Miu Zielińska z impetem traktuje słuchaczy najpierw nerwowo wybijającymi gongami, które budzą prawdziwy niepokój, a już chwilę później głosem i surowym brzmieniem uderzeń o metaliczne przedmioty Zielińska otwiera Akusmatę. Trio Pauliny Owczarek, Erica Bauera i Kamila Karolczuka przygotowało ciekawą, oscylującą wokół muzyki minimalnej i harsh noise walla suitę na charczący saksofon, elektroniczne smaczki oraz katowane w najlepsze taśmy. Ten sam wysoki poziom prezentują świetny Adam Gołębiewski i Michael Esposito. Duet na perkusję i elektronikę wymaga skupienia, wyostrza zmysły. Tu hipnotyczny dron na perkusji, tam wygenerowane cyfrowo zgrzyty i piski. Metaliczne dźwięki mieszają się z elektronicznymi, futurystycznymi melodiami.

Na Akusmacie wypadałoby wyróżnić też „Terminal Beach” Fransa de Waarda (Modelbau), który raz, że ma niezłą wiedzę muzyczną (Vital Weekly), a dwa, że umie tworzyć ujmujące i wciągające kompozycje. Udowodnił to na Pink Pearl z Howardem Stelzerem (wydawnictwo Bocian Records), potwierdził wielokrotnie, w tym w ubiegłym roku na płycie Zender. Gintas K z kolei świetnie buduje narrację w „In Case”, a Radio Noise Duo postanowiło wziąć sprawy w swoje ręce i sprawdzić, jak będzie brzmieć radio w przyszłości. I jest to radosna wizja bez wtórnej Trójki, bez banalnego AntyRadia i innych złych.

NASZA SKALA OCEN

A JAK OCENIAMY?
FYHOWA OCENA
%d bloggers like this: