Przestrzeń eksperymentująca z czterema wymiarami dźwięku zaprasza na wiosenną serię wydarzeń. Formuła jest prosta: wyrafinowane nagłośnienie i gościnni eksperymentatorzy, którzy wspólnie eksplorują nowe sposoby przeżywania muzyki. Występy w MONOM są efektem tygodniowych rezydencji i współpracy multidyscyplinarnych artystów. Bez ograniczeń i oczekiwań.

12 i 13 kwietnia betonowe wnętrze MONOMU wypełnią dźwięki utkane wspólnie przez Felixa Krone, ENA i Jamesa Ginzburga. Felix Krone, prawnik z wykształcenia i aktywista praw autorskich, łączy programowany dźwięk, algorytmy produkujące nieprzewidywalne brzmienia i rytmy z efektami pracy analogowych maszyn i nagraniami otaczającego go świata. Jako DJ próbuje artystycznego podejścia do muzyki tanecznej, stawiając wyzwania słuchaczom, jako muzyk manipuluje zbiorem stworzonych przez siebie sampli i prowadzi za ich pomocą dialog z otoczeniem.

ENA to z kolei legenda japońskiej sceny tanecznej, często goszczący na ważnych berlińskich wydarzeniach – Berlin Atonal festival, rural, Fibre. Jego zainteresowania jako DJ-a i producenta sięgają drum&bassu, rave’u i hip-hopu oraz abstrakcyjnej, ambientowej elektroniki. Wreszcie James Ginzburg, znany jest jako jeden z założycieli Emptyset, projektu łączącego muzykę ze sztuką współczesną, szuka powiązań między potencjałem maszyn, architekturą, hałasem, obrazem. Trudno przewidzieć, które z estetycznych kierunków Emptyset postanowi eksplorować w MONOM – efekty wizualne? Drony? Noise? A może elektroniczny minimalizm? Są dwie okazje, żeby się o tym przekonać – czwartek i piątek, 12 i 13 kwietnia.

20 i 21 kwietnia z kolei swoją pracę zaprezentują Puce Mary i Abyss X, kobiecy duet mocno eksperymentalnych elektronicznych twórczyń. Puce Mary interesują industrialne i noise’owe kompozycje, z kolei Abyss X interesuje się mrocznym, minimalistycznym techno i ambientem. Tzw. danse noire 🙂

30 kwietnia, tym razem tylko jednej nocy, potańcówka dedykowana wytwórni »raster. Index«. Wieczór otworzy specjalnym występem w MONOM jeden z założycieli Rastera, Frank Bretschneider, a po nim w innych przestrzeniach Funkhaus zaprezentują swoje dzieła pozostali artyści. Będą tam Atom™ (który nazwał swoją pracę, bardzo na czasie, „Deep State”), Dasha Rush i Byetone z nowymi audiowizualnymi występami i specjalnymi gośćmi, DJsety Roberta Lippoka, Grischy Lichtenbergera i DJ Mieko Suzuki.

A 5 maja odbędzie się w MONOM i Funkhaus (to ten sam gigantyczny kompleks) festiwal MIRA, druga odsłona wydarzenia pokazującego połączenia między muzyką, sztuką cyfrową i technologiami wszelkiej maści. Znowu będzie audiowizualnie – pokazy AV, koncerty, DJ-e i retrospektywa prac stworzonych specjalnie dla MONOM. Dla tych, którzy po raz pierwszy odwiedzą to miejsce, będzie to okazja zapoznania się z 15 specjalnie wyselekcjonowanymi rzeźbami dźwiękowymi, które artyści tacy jak IOANN czy Murcof stworzyli ekskluzywnie na potrzeby i możliwości systemu 4DSound. Prezentacji towarzyszyła będzie minikonferencja dotycząca coraz dojrzalszej dyscypliny przestrzennego, wielowymiarowego dźwięku, w której wezmą udział specjaliści z Spatial Sound Institute z Budapesztu i berlińskiego MONOM-u.

A poza tym na scenach Funkhaus wystąpią na żywo takie tuzy jak Yves Tumor, autor jednej z najbardziej chwalonych płyt 2017 roku, Laurel Halo, Forest Swords czy Lux. Więcej na temat festiwalu i programu na stronie MIRA fest.

Tutaj więcej na temat MONOM i nadchodzących wydarzeń.  

%d bloggers like this: